onsdag 25 februari 2009

Sverige besøk

 
Posted by Picasa

I helgen var jag hemma hos pappa och på söndag var det semmeldagen! (Eller hur man nu skriver det.) Vi köpte dagsfärska semlor på ICA Maxi på Bergvik och dom var riktigt goda. Men precis som det stått om i tidningen i år så var det inte mandelmassa i utan det som smakade som mandelmassa var egentligen aprikoskärnor med mandelsmak. Jaja, smaken var så gott som den samma och bra smakade det så det gör ju egentligen itne så mycket. Och vill man ha med riktig mandelmassa så kan man ju bara läsa på innehållsförteckningen. Hade det inte varit fullt så mycket grädde på så hade det varit ännu bättre för jag är inte så glad i vispad grädde (flytande är däremot väldigt gott). Som tur är hade inte pappa något emot att få lite mer på sin semla.

Nu när norska kronan är så stark gentemot den svenska var jag ju tvungen att bedriva lite shopping också (ca 1,29 svenska fick man för en norsk krona). Det blev äntligen en lampa att hänga över köksbordet (eller om den eventuellt hamnar ovanför soffbordet). Det kommer en bild när den är uppe! IKEA såklart :-)

Jo, så gjorde vi egen glass också! Inga konstiga tillsatser här (förutom lite chokladsås) utan ägg, florsocker, grädde och kakao åkte i. Och lite riven blockchoklad. Jättegott! Och roligt att bjuda på egen glass när vi åkte till min faster och åt middag på söndagen (som för övrigt var älgstek, hur gott som helst). Glass ska jag göra fler gånger när jag är hemma!

3 kommentarer:

Cosmopolitan sa...

Gott! Är det den gamla hederliga glassmaskinen från typ 80-talet?

Och semmeldagen eller fettisdagen var ju faktiskt igår... Du tjuvade lite!

Oslotjejen sa...

Va?! Jag måste helt ha missat att det inte var mandelmassa i semlorna i år! Uppenbarligen är det likvärdigt eftersom jag inte märkt något av det.;-)

Momu sa...

Pappa har køpt den før itne så længe sen, men den hær helt sækert från 80-talet ja! Återvinning ær ordet! Och glassen blev faktiskt riktigt god.

Jag mærkte ingen skillnand på "mandelmassan" jag heller, møjligtvis så var den lite løsare æn vanligt. Men det måste ju vara nyttigare med aprikoskærnor æn mandelmassa, eller hur?!