onsdag 18 februari 2009

Pangasius


Pangasius, det ær den fisken ni ser avbildad hær och den bör ni ALDRIG köpa och ha till middag såvida ni inte vill tina den, skölja den massor och marinera den i flera timmar innan ni tillagar och äter den. Annars smakar den nämligen myrvatten. Eller dyvatten. Eller mögel. Eller lite av allt det nämnda. Diskusjonerna går vilda i olika debattforum på internet.

Köpte den lite stressad på Rema 1000 och tänkte ju att det här såg ut som en vanlig vit fiskfile. Var ju inte så dyr som torsken så jag trodde att det kanske var en sei-variant. Men icke! Det är visst in odlad fisk som importeras från Vietnam. Den är nästan benfri också och det skulle man tro var bra, men vi som åt misstänkte att det var grunden till att köttet var annorlunda och geleigare i konsistensen. Dom har slutat importera den här fisken till Ryssland bland annat pga dålig kvalitet. Men i fisklandet Norge kan man tydligen sälja den.

Men nu har jag lärt mig läxan; det är sällan lönsamt att spara in några futtiga kronor när man köper råvaror till middag. Igår blev det färsk torsk från MENY istället och det var MYCKET bättre.

2 kommentarer:

Oslotjejen sa...

Oj, det bådar ju inte direkt gott att de överhuvudtaget inte ens säljer den i Ryssland!:S Ska absolut undvika!

Cosmopolitan sa...

Jag har nog bara ätit sån fisk redan tillagad, aldrig gjort själv, men då har den smakat alldeles utmärkt. Lagar jag mat själv anser jag dock som du, lägg några kronor extra så ger det betydligt mer i resultatet. Jag köper alltid färsk fisk i de fina fiskbutikerna. Önskar de hade sånna butiker för kött oxå...