tisdag 1 april 2008

Brunch och människorättigheter

Idag hade vi en jättegod och trevlig frukost/lunch på jobbet. En dam som jobbar här ska bli mormor så hon bjöd på massor av mat. Mysigt!

Men så uppstod det uppståndelse när en kille läste i tidningen att en kristen man hade gift sig med en muslimsk tjej. Det är tydligen inte lov enligt muslimsk lag! Jag frågade vad som kunde hända och då fick jag till svar att hennes föräldrar kunde ta livet av stackars tjejen. Jag blev helt chockad och visste inte vad jag skulle säga. Eftersom barnen följer faderns religion så är det som sagt inte lov. Helgalet! Så frågade jag om inte dom hade internationella lagar här och jo då, det har dom, men giftermålslagen gäller tydligen ändå, för det är muslimska rättsalar.

Så, konklusionen är att även om folk är väldigt trevliga här och jag trivs mycket bra så kunde jag aldrig i livet ha bott här. Bara det att man tycker att det är helt normalt att giftermål mellan religionerna ska vara förbjudet enligt lag och att det ar grund för att döda någon, gör att deras världsuppfattning ligger väldigt långt från min. Måste nästan fråga en gång till om det verkligen är så det går till, eller om hon bara skulle chocka.

Men ändå, glad för att jag lever i Skandinavien!

1 kommentar:

Jenny sa...

Oj, om det verkligen är så, så får vi ju innerligt hoppas på att kommande generationer har en annan syn på saken...