måndag 18 februari 2008

Jericho

För att få se lite mer av landet hyrde jag bil på lördag och satte kursen österut. En halvtimme tog det på fina vägar (nåja, iaf efter att man kommut utanför Ramalla med omnejd) och sen var jag inne i världens äldsta by. Dessvärre hade jag lite kort om tid, så jag får nog åka dit en gång till för att få med mig allt.

Såg fikonträdet(?) som Zaccheus klättrade upp i för att se Jesus. Så det var alltså gott över 2000 år gammalt. Och sen körde jag vidare till "the Temple of Temptation" som ligger på platsen var Jesus fastade i 40 dagar och 40 nätter. Många tog kabinbanan, men jag gick grusvägen upp. Väldigt gott med en glass när man kom till cafeet på toppen!


Självklart fick jag lite guidning av några lokala gubbar som tyckte det var trevligt med sällskap, men kanske mest för att dom ville sälja smycken. Businessen går nog lite dåligt om dagen när det är så få turister.


Sen åkte jag vidare till en ravin som heter Wadi Qelt. Där träffade jag på ett gäng fransmän och snälla som de var så fick jag följa med dom på tur in i ravinen mot ett gammalt kloster. Det var ganska varmt och jag blev till och med lite röd i kinderna i solen men det hade jag nog bara gott av den här tiden på året. Och det var verkligen vackert, både längs vägen och inne vid klostret.

Dessvärre hade jag inte så god tid, för jag var bjuden på lunch i Ramallah klockan 4, och det hade varit väldigt lång kö vid checkpunkten ut från Jericho, så jag fick gå/jogga tillbaka till bilen och gå före dom andra. Men den träningen hade jag antagligen bara gott av den med... Jag kom mig tillbaka till hotellet nästan utan att köra fel och rusade sen vidare till lunch/middagsbjudningen. Var väldigt trevligt att få komma hem till en Palestinsk familj, äta traditionell mat och höra hur dom har det. Pojkarna i familjen studerade i Amman (i Jordanien) och universitetslivet verkade ganska likt det hemma. Studier, snabbmat och nya vänner. Men kanske lite färre offentliga fester...

Efter maten satte jag kursen till Jerusalem för att hälsa på en tjej vi känner där och för att hämta Tore och hennes pojkvän / vår kompis på flygplatsen. Hurra, besök!

Problem med upplastningen av bilder igen - kommer förhoppnigsvis senare!

Inga kommentarer: