tisdag 26 februari 2008

Eilat


I helgen tog jag och Tore oss en tur till Eilat. Det blev många timmars körande genom öken det... Gränskontroller såg vi några stycken av iaf.







Vi stoppade först vid Döda havet för att bada, men det blåste så mycket så vi åkte vidare till Masada. Masada är en gammal "borg" som ligger högst uppe på en klippa. Den byggdes ca 100 år före Kristus av Herodes och övertogs sen av "Zealoterna" och är väl mest känd för att nästan 1000 judiska män, kvinnor och barn begick kollektivt självmord hellre än att bli slavar åt romarna som tog över landet.


Sen gick turen som sagt vidare genom en til synes oändlig öken innan vi kom fram till Eilat. Där var det ganska varmt och lördag förmiddag drog vi ner till stranden och solade och badade nästan hela dagen. Eftersom Tore fyllde år i lördags lyxade vi till oss med att bo på fint hotell med fin utsikt över havet. Kom oss som tur var på en jättetrevlig resturang och fick väldigt god mat och vin och avslutade kvällen på den likala puben. Det var inte direkt högsäsong i Eilat nu, och därför inte så mycket folk, men väldigt trevligt ändå.

Söndag for vi hemöver igen, med ett litet stopp på ett ställe som heter Timna Park. Där har man hittat 7000 år gamla koppargruvor och det fanns många spännande klippformationer skapade av erosion under åren lopp.

På kvällen for Tore till Jerusalem för att åka tillbaka till Oslo på måndag morgon. Själv blir jag här till imorgon, onsdag. Men jag hoppas att jag kommer tillbaka snart igen, för jag har verkligen haft det fint här nere!

Inga kommentarer: