torsdag 18 december 2008

Knäck

Tänkte jag skulle prova att göra knäck efter recept från MademoiselleJ häromkvällen. Receptet såg ju så enkelt ut, var ju bara att röra ihop och stoppa i micron. Trodde jag. Ta en kant med hög kant stod det i receptet, men det borde nog stått något om lutningen på kanten för i mitt fall slutatde det med att halva micron var full i knäck... Men det som var kvar i skålen fick åka ner i formar och blev faktiskt riktigt så gott!

Det var för övrigt två problem till som uppstod i mitt knäcklagande:

* Det är svårt att få tag i knäckformar i Norge men jag fann några till slut i aluminium med pappers-insida. Dom släpper dessvärre inte så väldigt bra...

* I Norge är man också väldigt rädd för att göra saker annorlunda än man gjort dom sista 100 åren. Därför har man fortfarande sirap på burk istället för på flaska. Ni kan ju tänka er själva hur det blir när man står och geggar med decilitermått och allt flyter åt alla kanter.

Men, skam den som ger sig. Jag får prova på nytt til helgen, kanske det går bättre då! Och dom jag redan gjort kan jag kanske bjuda på på jobb...

2 kommentarer:

Cosmopolitan sa...

Annars kan du få bjuda mig! :o)
Jag tycker du var duktig som ens försökte. Jag har haft samma funderingar, men inte tagit mig tid. Får se om jag kanske får lite tid över i helgen. Först ska jag dock prioritera sova...

Jenny sa...

Jag brukar göra i en sån där bunke man köper i 3-pack på ikea, med en liten, mellan och stor. Jag gör i den stora, det brukar räcka.
Hoppas det går bättre nästa gång! =)