onsdag 3 december 2008

Julbord nr. 1

Då har jag varit på årets första julbord och det var med den tekniska föreningen jag är med i (och sitter i styret i) NEF (Norsk Elektroteknisk Forening). Vi hade i år valt att lägga julbordet till Blaker Skanse på väg mot Årnes och där blev vi på tågstationen mötta av en guide som dagen till ära gick klädd i militæruniform anno 1600-talet. Han berättade om Blaker Skanse och olika slag man hade haft, främst mot svenskarna.

Det var riktig julstämning där ute med snöfall och kramsnö, så där hade vi tur. Sedan fick vi serverat lutfisk och julöl, även om lutfisken var lite väl LITE lutad även för min smak. Men det smakade bra ändå.

Vi sliter lite med nyrekrytering i föreningen, så snittåldern låg på gott och väl över pensionsålder misstänker jag (och den är 67 i Norge) men dom som kommer är riktigt så hurtiga gubbar (deras fruar är också riktigt roliga) så dom har ju massor av historier att berätta från en långt liv inom energi-Norge. Så där satt jag och pratade med folk som hade varit med ända från starten på det analysprogrammet jag använder till vardags, men den gången gick det i hålkort och data minnena var på 64 MB. Det är långt mindre än vad folk flest har i sin mobiltelefon idag! Lustigt att tänka på :-)

Men om det är någon som sitter inne på några goda idéer på hur man ska kunna locka yngre människor att möta upp på sådana här grejer mitt i en stressig vardag så är jag idel öra. Det är ju trots allt ganska viktigt att komma ut och möta kunder, kollegor, konkurrenter och vänner också!

1 kommentar:

Cosmopolitan sa...

Låter mycket trevligt tycker jag. Ungefär som när jag ute med "mina" gubbar... ;o) Jag kan nog säga att jag trivs bra i sådana sammanhang, men jag förstår att ni vill föryngra. Vi har ju lite av samma inom vår bransch och ibland undrar man om gubbarna verkligen vill flytta sig och göra plats för de yngre...?!
Rekrytera nya kan ju inte vara så svårt, det är ju bara att skicka ut oss snygga så vill ju alla va med...! ;o)