måndag 19 juli 2010

President Day

Botswanas President Ian Khama
Idag är det President Day vilket betyder att vi har ledigt. Både idag och imorgon faktsikt. Och det är ju inte så dumt med ett par dagar ledigt emellanåt. Vi hade en ledig dag tidigare i juli också, då var det Sir Seretse Khama day, dvs den första presidentens dag. Verkar som om juli i Botswana är som maj hemma, med många lediga dagar! Nuvarande president är för övrigt Ian Khama, ledare för Botswana Democratic Party (BDP) och son till den första presidenten. BDP är generellt väldigt populära här och brukar få 75-80% av rösterna när det är val om jag inte minns fel. Dock finns det en del röster som menar att han är lite väl militärisk i sättet (är militär till yrke) men det att sådana åsikter får lov att skrivas i tidningarna tyder ju på ett relativt sunt politiskt klimat iaf!

Det som är mindre bra är ju att jag är ensam hemma. Tore är på cykeltur tillsammans med några kompisar och kommer hem imorgon kväll (och han hade visst hälsat på nuvarande president häromdagen) och Marte har flyttat hem till Norge igen. Som tur var hade jag och Marte en fin helg med Marte och Britt-Mari festival med middag hos vänner på fredag, löptur uppför Kgale hill (hjälpe mig vad tungt det var, måste träna mer intervall träning!), lunch på Sanitas och middag hos Aulino på lördag och en lång och slapp söndag med Tour de France och en drink på flygplatsen innan hon åkte igår kväll. Och snart kommer hon förhoppningsvis ner igen på ett projekt. Jag håller tummarna för det iaf!

Så, vad gör man en dag som denna då? Jo, en löptur med Bongile på morgonen för att springa ur mjölksyran ur benen sen i lördags (behövdes!), en shoppingtur på Riverwalk och nu ska jag sätta mig ute i solen och läsa Fair Lady (ungeför som Femina). Och ikväll var en tjej här snäll och bjöd in mig på middag. Så då ska jag väl överleva den här helgen också. Håll tummarna för att benen känns bättre imorgon så jag orkar en nytt intervallpass. Börjar ju närma sig den 29 augusti med stormsteg!

1 kommentar:

Fröken Anki sa...

Skönt med lite ledigt! Och tur att du har så snälla grannar och vänner som tar hand om dig tills Tore kommer tillbaka.

Skypa på onsdag då kanske?

kram och njut av ledigheten