torsdag 18 februari 2010

Annorlunda namn

Här i Botswana så har man en del annorlunda namn än hemma. Dels så har de allra flesta ett Botswanskt namn, ofta väldigt svårt att utala först gången för dom känns så främmande. Och särskilt svårt att komma ihåg, speciellt när man sitter i ett möte och man har en presentationsrunda inledningsvis. Det brukar inte ens gå in i ena örat och ut i andra, utan passerar bara rakt förbi. Något att jobba med!

Men i tillägg har många engelska namn och jag misstänker att det ofta är en översättning av deras lokala namn. Här kommer några härliga exempel:

Mr Lovemore
Mrs Queen
Mrs Nurse
Ms Beauty

Så nu undrar jag bara, skulle jag få godkänt om jag ville byta namn till Fröken Ingeniör?

1 kommentar:

Fröken Anki sa...

Hihi, vilket kul sätt att namnge.
Undrar om Fru Fröken skulle funka för mig?