torsdag 7 oktober 2010

Överkänslig?

Hur hög musik kan man ha rakt in i öronen innan man riskerar hörselskador? Städerskan här på jobb tuggar gärna tuggummi. Ljudligt. Dvs med jättehöga smaskljud. Smack! Man hör henne många kontor bort och jag verkligen HATAR sådana ljud. Men med tanke på hur lättstötta folk är här, och att man trots allt bör tåla en del ljud såvida man inte vill bo för sig själv ute i skogen (eller saltöknen här kanske) så får jag väl sätta på lite musik istället. Det dumma är bara att det inte hjälper med sån där active noise cancelling (som filterar bort oljud) heller eftersom det inte kommer regelbundet nog. Så därför, när börjar man få hörselskador?

(Bilden har jag googlat fram och lånat från alltomvetenskap.se. Tydligen har tuggummi funnits i 150 år. Kanske dags för att införa tuggummietikett..)

1 kommentar:

Cosmopolitan sa...

Jag håller på dig.
Hur har det varit nu när syster varit på besök? Trevligt skulle jag tro. Någon stymmelse till putmage??