fredag 4 december 2009

Jobbmiddag

 

Nu i veckan har det varit fullt upp med kurs och presentationer av en rapport vi nyligen lämnat in. Kursen var det vi som gjort rapporten som höll. Jag pratade om transmission studier, vad det är bra för (ifall någon nu skulle tvivla över det???) och vad det egentligen är för information som behövs. Bland annat. Vi fick lära oss om termiska kraftverk också, och ekonomiska och finansiella analyser. Var en god del som var väldigt nyttigt för mig också.

Efter 1,5 dag kurs var kunden klar för att höra om resultaten i rapporten. Det kom många goda kommentarer och inspel, spännande att få feed back på det man gör! Och äntligen så börjar jag tycka att det känns (nästan) bra att stå framför en massa folk och presentera det man gjort (själv och tillsammans med andra). Många gånger har jag varit så nervös för när det kommer frågor efter man har presenterat något, men jag antar att det har att gra både med vana och erfarenhet att göra för nu gick det ganska så bra om jag får säga det själv, med mer eller mindre intelligenta svar på de frågor som kom. Och så måste man bara inse att det är inte hela världen om man inte kan svara på allt direkt. Så istället för attt försöka sig på att svara på något man inte vet, så får man säga att det kan man ta reda på och komma tillbaka till! Och det respekterar folk, så det är ju inga problem. Och när man inte blir så nervös så klarar man som regel av att svara bättre också, så det blir en självförstärkande effekt. Önskar bara att vi hade haft mer och bättre övning på att hålla föredrag när man gick i grundskolan och på gymnasiet så hade det inte behövt ta så länge att komma hit!

Men man kan ju inte bara jobba, måste ju ha lite middag också. Så hela gänget som har jobbat med rapporten gick ut och åt på Bull & Bush på tisdagen. Måste snart finna ett nytt ställe att gå att äta på, men det är ju god mat och en trevlig plats så det är väldigt lätt att hamna där! Dessvärre var det strömavbrott i nästan en timme, så det blev en lång väntan på maten. Det var en tisdag och vårt område står överst på listan om det blir lastavslag på tisdagar, men det visade sig att hela stan hade slocknat, så det var tur vi inte gjorde något av att åka till ett nytt ställe för att se om det gick att få middag där. Under tiden vi väntade på maten så hann vi därför prata en gpd del och det är mycket man hinner med på en timme. Blev mycket prat om relationer och könsroller faktiskt och synen på de punkterna skiljer sig en god del här jämfört med vad jag anser vara "riktigt". Hade jag t.ex varit lokal så hade folk antagligen tyckt att jag var ganska märklig och nästan blivit lite utstött (man får lite frikort om man är utlänning) eftersom jag varken är gift eller har barn och är över 30. Och det märkliga med det är ju att dom härifrån inte tycker att det är något fel eller konstigt med det. Så fungerar ju kvinnor resonerar man, för har man inga barn så kan man ju inte umgås med andra som har barn... Eller något sånt. Hur man ser på otrohet och vem som har "skulden" vid samlivsbrott ska jag inte gå in på här, får då blir det ett långt inlägg. Det kan vi ta en annan gång, då ska jag berätta om "big house" och "small house", för den som inte känner till de begreppen.

Men trots/på grund av livliga diskussioner så hade vi en väldigt trevlig kväll. Och med en god karta över Gaborone kom alla hem som dom skulle också!
Posted by Picasa

Inga kommentarer: