onsdag 22 september 2010

I Harare


Nu har jag kommit fram till Harare där jag ska jobba en vecka. Det är varmt, men inte fullt så varmt som det redan hunnit bli i Gaborone som tur är. Jag bor på Bronte Hotel som visade sig vara väldigt trevligt, med en stor fin trädgård (som ni ser delar av), och vad som verkar vara ett bra träningsrum. Dessvärre var kaffet ingen höjdare, men man kan ju inte få allt.

Var på butiken förut och handlade in lite vatten och frukt (och ja, det blev lite choklad också) och med tanke på vad man hör om Zimbabwe i media skulle man inte tro det var mycket att välja på men se där tror man fel. Det var fullt med varor av alla slag, fint upplagt och man kunde lika gärna ha gått runt i en svensk affär (inte norsk, där har man oftast mycket sämre utbud). Förutom den lilla detaljen att dom aldrig har växelpengar då. Tydligen kan man använda rand (sydafrikanska pengar) som mynt, eller så får man godis som växel. Känns lite som man spelar monopol när man står i kassan och dom frågar om man vill ha den elelr den godisen tillbaka, men det behöver ju förstås inte vara fel. Däremot är det rätt så dyrt i butiken. För de flesta varor förutom kött och dricka med alkohol i, så vill jag påstå att det är svenska priser. Det måste ju betyda att folk flest inte konsumerar så mycket som oss, eventuelt går och handlar på andra ställen än Spar, för genomsnittsinkomsten är definitivt lägre här än hemma. Men det är klart, här i Zimbabwe är det dessvärre väldigt stor skillnad på fattig och rik. Misstänker att jag kommer spendera mest tid här i Harare, men det hade varit trevligt att se mig lite omkring i helgen.

För er som undrar så är projektet jag jobbar på egenfinansierat av vår kund. Det är alltså inte biståndspengar vi jobbar för och det kan ju förklaras med att det inte ges biståndspengar än till andra projekt mer än de humanitära (mat, sjukvård etc). Fortfarande tycker man att det politiska klimatet är för oroligt, men jag hoppas att det snart kommer ändra sig för det är verkligen en hel del som måste rustas upp här och samtidig är folk så trevliga och arbetsvilliga, så dom förtjänar en chans.

Inga kommentarer: